FAKE NEWS, LEUGENS, MANIPULATIE…

FAKE NEWS, LEUGENS, MANIPULATIE…

Freddy Tack – Maart 2019

Het verspreiden van valse informatie, leugens, manipulaties, is zeker geen nieuwigheid. Wij hebben nog in het geheugen Timisoara, of de leugens van Bush en Blair over massale vernietigingswapens, om de oorlog tegen Irak goed te praten. Recenter is de veralgemening van dit fenomeen, dank zij de mogelijkheden geboden door de “sociale netten”, door Internet, Facebook, Twitter en consoorten. Publieke of “geheime” netten, met een massale en supersnelle verspreiding, tot op heden nog nooit gekend. Zo bijvoorbeeld, stuurde het Spaans dagblad “El País” een tweet de wereld rond, tezelfdertijd een fotograaf van het agentschap EFE compromitterend, op 2 februari 2019, met een foto van een massabetoging, met als commentaar : “In steun aan de (zelfbenoemde) president van Venezuela, Juan Guaidó”. In werkelijkheid was het een foto van een betoging van taxichauffeurs en gepensioneerden, op de Puerta del Sol in Madrid. El País moest de “vergissing” toegeven, die in feite een grove poging was om te doen geloven in een betoging van opposanten in Venezuela.

En over Cuba?
Sinds de triomf van de Revolutie, op 1 januari 1959, is Cuba het permanent doelwit van leugencampagnes, valse informatie, manipulaties, hetzij om het land intern te destabiliseren, hetzij gericht naar de internationale publieke opinie. Een van de eerste manipulaties was deze die aanleiding gaf tot de operatie Peter Pan. Vals nieuws werd rondgestuurd over een massaal vetrek van kinderen naar de Sovjet Unie, om geïndoctrineerd te worden. Talrijke Cubaanse ouders hebben toen de operatie Peter Pan gevolgd, en stuurden hun kinderen naar de VS, waarvan een meerderheid nooit terugkwam naar Cuba.

Manipulaties in de pers
Terug naar de actualiteit : in december 2018 werd in Duitsland bekend gemaakt dat meerdere reportages in het bekende tijdschrift “Der Spiegel” valse info gaven, uitgevonden door de journalist Claa Relotius, 33 jaar. Hij bekende 24 artikels op 60 gewoon te hebben uitgevonden, sinds 2011. Er is een artikel over Cuba, en ook een boek van meer dan 600 pagina’s, met hoofdstukken zoals : “De revolutie verkoopt haar kinderen”, of “Onderzoek in een dictatuur”. Sindsdien zijn andere reportages van Relotius, waarvan sommige zelfs prijzen kregen,  het onderwerp van een enquête.

Fake News
Voor het gebruik van innoverende technieken komen wij eerst terecht bij een oud bekende, Ileana Ros-Lethinen, Noordamerikaans congreslid van Cubaanse oorsprong, die op Twitter een foto rondstuurde van een betoging, zogezegd op de Malecón van Havana, met als commentaar : “Twintig jaar geleden betoogden duizenden Cubanen voor de vrijheid. Wij moeten hun strijd steunen”. Eigenaardig genoeg erkende men op deze foto geen enkel gebouw overeenstemmend met de Malecón, maar men kon er wel talrijke vlaggen van Egypte ontwaren. Het was in feite een foto van een betoging in de haven van Alexandrië, in Egypte, tijdens protesten in 2012.

Nog recenter was de fake news rond de nieuwe grondwet, met een spectaculaire aankondiging “Cuba sluit de deuren voor homohuwelijk”. De media in gans de wereld, en ook in België (zelfs op zogenaamde progressieve websites), namen gretig dit nieuws over. Een schandalige en flagrante manipulatie, want het nieuwe artikel 82, dat het beschuldigde artikel  68 vervangt, definieert het huwelijk als één van de organisatievormen van de familie, steunend op gelijkheid van rechten en de wettelijke capaciteit van de echtelieden, zonder specificatie van het geslacht van deze laatsten. Men heeft “personen” vervangen door “echtelieden”. Tezelfdertijd kondigde men aan dat er tussen dit en twee jaar maximum een nieuwe Familiecode komt, na debat en referendum, waarin men de types familie zal opnemen. De nieuwe grondwet maakt ook een einde aan de conservatieve opvatting van de vroegere definitie van het huwelijk “een unie tussen een man en een vrouw”, en brengt een juridische basis voor de koppels zonder huwelijk, die in Cuba een meerderheid zijn.

Valse Facebook pagina’s
Een laatste voorbeeld : op 19 oktober werd een Facebook pagina opgemaakt, toegekend aan president Miguel Díaz-Canel. Deze heeft echter nooit een Facebook-pagina gehad, het betreft een valse pagina.  Zij werd recent nog gebruikt voor de verspreiding van een uitnodiging gericht aan Cubaanse kunstenaars, voor een concert voor de vrede in Venezuela.

Besluit
Vandaag gaan de grote aanvallen door het imperialisme door in het cultureel domein, in de brede zin van het woord. In deze oorlog zijn fake-news tegen Cuba, ontwikkeld en verspreid op de sociale netten en de technologische platforms, de voorhoede van de agressies tegen de Cubaanse Revolutie, in een nutteloze poging om de ideologische verdediging te breken en het regime te verzwakken.

De “Task Force” over Internet, opgericht door Donald Trump, de koning van de fake news, om “doorheen Internet een vrije informatiestroom te bevorderen in gans Cuba”, schrijft zich resoluut in binnen dit imperialistisch offensief. De Task Force is ook geroepen om “onafhankelijke sites op Internet in Cuba te ontwikkelen, om valse rekeningen en valse profielen in te voeren op verschillende sociale netten, en om een inhoud te verspreiden tegen het revolutionair regime.
Binnen deze waaier middelen, zien nieuwe technologieën het licht, zoals bijvoorbeeld de “deepfake”, een variëteit van software, waaronder FakeApp, om valse video’s te ontwikkelen, die kunnen doorgaan voor echte scheppingen.

Een van de specialisten van de fake news, Marco Rubio, Noordamerikaans senator, fanatiek tegenstander van Cuba en grote vriend van Trump, zond op 23 februari niet minder dan 50 tweets, Cuba betichtend van deelname aan de “repressie” in Venezuela, en met betichtingen tegen de
Bolivariaanse regering van moorden op weerloze burgers, en brandstichting van vrachtwagens (het tegengestelde werd bewezen), enz.

Het imperialistisch manoeuvre is duidelijk : Cuba in een negatief licht stellen, zwart maken, destabiliseren. De uitvinding van de “geluidsaanvallen”, een slechte science-fiction serie, die sinds maanden gebruikt wordt om een negatief beeld van het land te geven, is er nog een voorbeeld van.
En onze pers neemt gretig deel aan al deze campagnes. Zou het niet beter zijn te spreken van Fakebook in plaats van Facebook? kR��%��

Reacties zijn gesloten.